Pozwólmy dzieciom grać

sobota, 28.2.2015 09:45 1991 0

 

Na lekcjach warto bawić się klockami, a nauczyciel może uczyć dzieci, grając z nimi w karty. Brzmi zaskakująco? Ale działa. Takie sposoby wspierania nauczania matematyki proponują ekspertki IBE, które podczas wielu lekcji grały z uczniami w planszówki. Każdy nauczyciel może skorzystać z ich wskazówek, dzięki opublikowanemu właśnie poradnikowi 

Jak przekonują autorki nowego poradnika IBE – „Pozwólmy dzieciom grać” – wprowadzenie gier na lekcji urozmaica metodę nauczania, przełamuje bierne przekazywanie wiedzy i prezentowania rozwiązań. W czasie lekcji z wykorzystaniem gier nauczyciel jest jedynie moderatorem działań, a wszyscy uczniowie zamieniają się w aktywnych twórców.

- Chciałyśmy pokazać, że zwyczajne i powszechnie dostępne gry planszowe mogą być dobrym środkiem dydaktycznym i to zarówno w edukacji matematycznej, jak i podczas innych zajęć – mówi Małgorzata Zambrowska z Pracowni Matematyki IBE, współautorka publikacji.

Ekspertki podpowiadają w poradniku, w jaki sposób wybierać gry do użycia na zajęciach. To bardzo praktyczny przewodnik - zostały w nim przedstawione konkretne tytuły gier, a z opisów nauczyciele dowiedzą się, jakie umiejętności każda z nich może kształtować. Otrzymają też porady, jak planować lekcje z wykorzystaniem gier.

Na przykład grając w „Superfarmera”, czyli grę stworzoną przez polskiego matematyka Karola Borsuka, dziecko rozwija między innymi umiejętność podejmowania decyzji, analizowania sytuacji i oceniania ryzyka, tworzenia strategii, przewidywania skutków własnych decyzji – opowiada Zambrowska. – A tworzenie strategii to ważny element kształcenia matematycznego.

Grając w gry planszowe, karciane czy bawiąc się klockami, można kształcić nie tylko matematyczne umiejętności (np. sprawność rachunkową, wyobraźnię geometryczną, dobór strategii, rozumowanie czy logiczne myślenie), ale takie zajęcia w szkole wpływają też pozytywnie na:

- kształtowanie umiejętności pracy według ustalonych reguł i zasad,
- rozwój koncentracji uwagi i spostrzegawczość,
- dążenie do samodzielnego rozwiązania problemu,
- umiejętność pracy w grupie,
- przyjmowanie odpowiedniej postawy wobec porażki i zwycięstwa,
- odkrywania własnych mocnych stron.

Pobierz poradnik w formacie .pdf

źródło: Instytut Badań Edukacyjnych

Dodaj komentarz

Komentarze (0)