Seniorki nie dały się oszukać

poniedziałek, 23.11.2015 16:19 652 0

20 listopada w domach trzech mieszkanek powiatu wałbrzyskiego rozległy się telefony. Dzwoniąca kobieta metodą „na wnuczka” usiłowała wyłudzić pieniądze w kwocie od 25 000 do 65 000 zł. Panie wykazały się czujnością i nie dały się oszukać. 

Coraz więcej osób ma świadomość tego, w jaki sposób działają sprawcy oszustw i jak nie stać się ich ofiarą. Przestępcy nie pozostają jednak w tyle i modyfikują swoje działania. W ostatnim czasie często wykorzystywaną przez nich metodą jest tzw. kradzież „na policjanta”. Sprawcy wykorzystują zaufanie społeczeństwa do funkcjonariuszy Policji i wyłudzają pieniądze od starszych osób. 

PAMIĘTAJMY! 

Policjanci nie będą kontaktować się w żadnej ważnej sprawie telefonicznie, tylko przyjadą do mieszkania, czy domu. Muszą też przedstawić się i okazać legitymację służbową. Poza tym obecność każdego policjanta w naszym domu możemy potwierdzić u oficera dyżurnego, dzwoniąc pod 997 – jest to numer alarmowy i nie trzeba nawet mieć pieniędzy na koncie, jeżeli mamy telefon „na kartę”. 


Policja po raz kolejny przypomina: 
- zawsze kierujmy się zasadą " ograniczonego zaufania", 
- w przypadku prośby o nagłą pożyczkę poprośmy o osobisty kontakt z osobą podającą się z naszego krewnego, 
- skontaktujmy się z innymi członkami rodziny w celu zweryfikowania "tragicznej" informacji, która miała być powodem pożyczki, 
- pamiętajmy, aby zawsze o swoich podejrzeniach powiadomić Policję, 
- ostrzegajmy seniorów i mówmy im, co należy robić w takich sytuacjach. Umieśćmy przy telefonie kartki z wyraźnymi napisami. Np. - babciu nie rozmawiaj przez telefon o pożyczkach, nikomu nie podawaj swojego adresu, gdy ktoś prosi Cię o pożyczkę zadzwoń do syna (córki). 
- pamiętajmy, że Policjanci nigdy nie proszą o branie kredytów w ramach pomocy w działaniach operacyjnych! Żaden funkcjonariusz nie może też żądać ani przyjmować pieniędzy za prowadzoną sprawę. Nie „zabezpiecza” również pieniędzy przechowywanych w domach czy na koncie bankowym. 
- zawsze upewnijmy się, że w prawidłowy sposób rozłączyliśmy rozmowę z naszym rzekomym krewnym, który potrzebuje pomocy. Dopiero jak będziemy pewni, że rozmowa jest całkowicie zakończona a w słuchawce słychać poprawny sygnał rozłączenia (najlepiej odczekać jeszcze dla bezpieczeństwa 2- 3 minuty) i dopiero wtedy można wybrać kolejny numer np. na policję. 

źródło: KMP w Wałbrzychu

Dodaj komentarz

Komentarze (0)